Pameran Perdagangan

MATRADE menganjurkan dan menguruskan penyertaan Malaysia dalam pameran perdagangan antarabangsa di luar negara. Pameran perdagangan berfungsi sebagai titik permulaan yang baik untuk syarikat yang ingin mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka kepada bakal pembeli asing. MATRADE menyediakan bantuan dalam mengendalikan tempahan ruang, reka bentuk pendirian dan pembinaannya, publisiti pra-acara dan penjadualan mesyuarat perniagaan dengan pembeli asing.

Misi Akselerasi Eksport

MATRADE menganjurkan misi pecutan eksport ke luar negara untuk meneroka dan mengenal pasti peluang perdagangan untuk produk dan perkhidmatan terpilih. Selain daripada menjana potensi jualan, misi ini juga memberi peluang untuk mewujudkan rangkaian perniagaan. Misi ini akan memberi tumpuan kepada mesyuarat perniagaan individu antara delegasi Malaysia dan ahli perniagaan tempatan, taklimat mengenai peluang perniagaan dan lawatan ke organisasi perniagaan dan syarikat berkaitan.

Misi Perdagangan & Pelaburan

MATRADE bersama Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) setiap tahun menganjurkan beberapa misi perdagangan dan pelaburan ke pasaran utama sedia ada dan sedang pesat membangun. Dengan mengambil bahagian dalam misi ini, syarikat Malaysia boleh membangunkan hubungan perniagaan dan rangkaian dengan pegawai asing, pemimpin perniagaan dan pembeli antarabangsa.

Reruai Promosi

MATRADE menyediakan gerai maklumat di pameran perdagangan terpilih untuk menyebarkan maklumat mengenai produk dan perkhidmatan Malaysia serta untuk memaparkan katalog produk syarikat Malaysia. Gerai maklumat berfungsi sebagai cara alternatif dan kos efektif untuk pengeksport Malaysia mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka.

Lawatan Promosi Perdagangan

Lawatan oleh Pesuruhjaya Perdagangan ke pelbagai tempat membantu untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang pasaran yang disasarkan. Lawatan itu juga bertujuan untuk mewujudkan kesedaran pengeksport Malaysia, membina rangkaian perniagaan, menggalakkan pengimport tempatan untuk mengambil bahagian dalam misi pembelian MATRADE.

Aktiviti Promosi Bersama

Aktiviti promosi perdagangan bersama dengan Organisasi Promosi Perdagangan lain membantu mempromosikan dan mengukuhkan perkongsian ekonomi dengan rakan kongsi serantau kami. Rakan kongsi kami untuk kerjasama ini termasuk JETRO, Forum Promosi Perdagangan Asia (ATPF), Pusat ASEAN-Jepun (AJC) dan Pusat ASEAN-Korea (AKC). Program kerjasama boleh datang dalam bentuk penyertaan dalam pameran perdagangan, mempamerkan produk di ruang pameran tetap pusat masing-masing dan membina kapasiti untuk pengeksport.

Lihat Senarai Acara Perdagangan