Corporate Info
Divisions in MATRADE
MATRADE’s primary functions, namely promotion of Malaysian exports and development of products and services are the central basis of its structure, which enables MATRADE to provide a customer centric service.
MATRADE's Business Strategic Plan (BSP)

MATRADE's Business Strategic Plan (BSP) provides the strategic plan to govern the organisational direction of MATRADE towards transforming the organisation into a credible, client centric and value creating Trade Promotional Organisation (TPO).
The BSP will be used as a tool to position MATRADE as an effective trade promotion agency and to provide an important platform for MATRADE to improve its core business areas and operational processes including identifying appropriate measures to remedy any weaknesses.
Under the BSP, MATRADE will adopt and implement 6 Strategic Pillars (SP) containing 20 Strategic Initiatives (SI). These strategic initiatives cut across various areas of the organization, ranging from exporters development and export promotion, information and communication technology, human capital development and processes improvements.
Overall Structure of Business Strategic Plan
ICT Strategic Plan (ISP)

MATRADE ICT Strategic Plan charts the strategic direction for the implementation of ICT in MATRADE. The formulation of the ICT strategic direction which inlcludes the ICT vision, mission and strategic thrusts is alligned with MATRADE's business strategies and Public Sector ICT Strategy.
Pensijilan MS ISO 9001:2015 di MATRADE
Pensijilan MS ISO 9001:2015 di MATRADE.
MATRADE telah berjaya dianugerahkan pensijilan MS ISO 9001:2015 berkuatkuasa mulai 17 Ogos 2022 hingga 6 Oktober 2025.
Usaha MATRADE untuk memiliki sijil ini bertujuan untuk menambahbaik sistem penyampaian MATRADE di mana ia membantu organisasi dalam mengenal pasti kekurangan di dalam operasi kami dan langkah-langkah penyelesaian dalam menangani sebarang isu. Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) juga memastikan amalan terbaik MATRADE didokumentasikan untuk kegunaan masa akan datang.
Skop pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) MATRADE adalah program galakan eksport meliputi empat (4) aktiviti utama MATRADE iaitu:
Pengurusan Pameran Perdagangan Antarabangsa (PPA)
Pengurusan Export Acceleration Mission (EAM)
Pengurusan Pusat Pameran Eksport Malaysia (MEEC)
Pengurusan Program Latihan Pengeksport
Selain itu, pelaksanaan SPK MATRADE ini turut disokong oleh beberapa aktiviti sokongan merangkumi:
1. Pengendalian Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan
2. Perancangan Pameran Perdagangan Antarabangsa (PPA) dan Export Acceleration Mission (EAM) Tahunan
3. Perancangan Tahunan Program Latihan Pengeksport
4. Penyediaan Anggaran Belanjawan Mengurus dan Pembangunan Tahunan
5. Kawalan Dokumen
6. Pengurusan Perolehan Bekalan/ Perkhidmatan/ Kerja
7. Pengurusan Aduan Awam/ Pelanggan
8. Kawalan Produk & Perkhidmatan Yang Tidak Memenuhi Keperluan Pelanggan
9. Tindakan Pembetulan
10. Pengurusan Risiko
11. Kawalan Rekod
12. Audit Kualiti Dalaman
13. Pengurusan Kompetensi dan Latihan
14. Pengurusan Fasiliti
15. Pengurusan IT Berkaitan Aktiviti Galakan Eksport
16. Pengendalian Aduan Sistem IT
17. Pengurusan Perubahan
Sijil dan Polisi Kualiti MATRADE
Perkhidmatan Utama
Pembangunan Pengeksport
- Pasaran antarabangsa adalah arena yang sangat canggih dan kompetitif. Untuk berkembang maju dalam pasaran ini, pengeksport perlu memenuhi piawaian antarabangsa dari segi teknologi, reka bentuk produk, pembungkusan, piawaian kesihatan dan keselamatan.
- MATRADE telah memulakan beberapa program untuk membantu syarikat Malaysia melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran untuk menghadapi cabaran dalam bidang global. Ini termasuk program latihan dan khidmat nasihat pelanggan.
Promosi Eksport
- MATRADE membantu syarikat Malaysia untuk mewujudkan kehadiran mereka di luar negara dan meningkatkan profil mereka di pasaran asing melalui pemacu promosi yang berbeza termasuk penyertaan dalam misi perdagangan, misi pecutan eksport dan pameran perdagangan antarabangsa
- MATRADE juga menganjurkan program padanan perniagaan untuk syarikat Malaysia dan pengimport asing. Sebagai agensi nasional untuk promosi perdagangan, MATRADE sering menjadi titik rujukan pertama untuk pertanyaan dan lawatan oleh pengimport asing. Peranan agensi adalah untuk memadankan mereka dengan rakan kongsi tempatan yang serasi yang boleh menawarkan produk dan perkhidmatan yang mereka cari
Maklumat Perdagangan & Pasaran
- MATRADE juga menyebarkan maklumat tepat pada masanya dan relevan serta risikan pasaran untuk memberikan syarikat Malaysia kelebihan daya saing dalam perdagangan antarabangsa.
- Pengumpulan sumber MATRADE menyediakan syarikat Malaysia maklumat terkini untuk menambah baik peluang eksport. Kami menawarkan kemudahan dan perkhidmatan berikut:
- Pusat Maklumat Perniagaan
- Portal MATRADE
- MyExport
- Penerbitan
- Statistik Perdagangan
- Maklumat Pasaran
- Trade Leads
- Notis Tender Antarabangsa
Nasihat & Sokongan Perdagangan
- Memandangkan usahawan dan pengeksport sentiasa memerlukan nasihat terkini, Unit Penasihat Pengeksport di MATRADE memenuhi permintaan ini dengan menyediakan khidmat nasihat am, pasaran dan produk yang tersedia di negara masing-masing dan unit meja produk.
Halaman 2 dari 3