Services for Exporters
- Kategori: Services for Exporters
Pengumuman
Dimaklumkan bahawa Sistem Permohonan Dana Eksport Perkhidmatan [Services Export Fund (SEF)] akan ditutup sementara bagi kerja-kerja penyelenggaraan, migrasi dan pengintegrasian bersepadu sistem geran ke platform “MADANI Digital Trade” seperti ketetapan berikut:
- Sistem SEF akan ditutup bermula daripada 8 Mac 2025 (Sabtu).
- Sistem SEF dijangka beroperasi semula pada 19 Mac 2025 (Rabu).
SEF merupakan merupakan bantuan kewangan dalam bentuk geran pembayaran semula perbelanjaan kepada Syarikat Penyedia Perkhidmatan Malaysia (MSPs) bagi membantu dalam mengembangkan eksport dan menjalankan aktiviti-aktiviti penerokaan ke pasaran luar negara. Kelayakan siling bagi setiap syarikat yang memohon geran adalah bergantung kepada amaun maksimum bagi setiap aktiviti bagi tempoh 2021 - 2025.
- Untuk meningkatkan daya saing MSPs di luar negara;
- Untuk mengembangkan export MSPs di pasaran antarabangsa;
- Untuk meluaskan skop promosi eksport dalam mendapatkan akses pasaran dan peluang eksport bagi perkhidmatan; dan
- Untuk meningkatkan profil Malaysia di peringkat antarabangsa sebagai penyedia perkhidmatan yang cekap dan jenama Malaysia sebagai pembekal perkhidmatan.
Kelayakan aktiviti:
(Sila rujuk muka surat 14 Garis Panduan SEF untuk maklumat lanjut)
Aktiviti 1
Kos perjalanan dan penginapan sebagai peserta pertandingan antarabangsa untuk industri perkhidmatan yang diadakan di luar negara.
Aktiviti 2
Kos perjalanan dan penginapan ke destinasi antarabangsa untuk bidaan tender;
dan/atau
kos pembelian dokumen tender untuk projek di luar negara.
Aktiviti 3
Kos perjalanan dan penginapan untuk bertemu/ menjalin rangkaian/ menjalankan pembentangan kepada bakal pelanggan dan menerokai potensi perniagaan dan projek di luar negara.
Aktiviti 4
Kos perjalanan dan penginapan dalam memberikan perkhidmatan untuk projek yang dimeterai yang dijalankan di luar negara (perundingan, pembekalan, penghantaran, dan pelaksanaan projek)
Aktiviti 5
Kos menjalankan kajian kebolehlaksanaan untuk projek antarabangsa di luar negara
Aktiviti 6
Kos penubuhan pejabat komersial di luar negara.
Aktiviti 7
Kos mendapatkan laporan risikan/ pasaran komersial untuk menilai peluang perniagaan atau projek di pasaran antarabangsa.
Aktiviti 8
Kos membangunkan prototaip/ penyesuaian sistem/ lokalisasi untuk memenuhi keperluan projek di luar negara.
Aktiviti 9
Kos perjalanan, penginapan dan yuran penyertaan dalam program latihan antarabangsa yang diadakan di dalam/luar negara (fizikal/maya) berkaitan perkhidmatan syarikat.
Aktiviti 10
Kos untuk memperoleh pensijilan antarabangsa dalam perkhidmatan eksport (termasuk pematuhan kepada kelestarian).
Aktiviti 11
Kos penyewaan/langganan perisian;
dan/ atau
Kos penyewaan mesin/peralatan untuk perkhidmatan eksport ke luar negara.
Aktiviti 12
Kos logistik (pengangkutan laut/udara/darat) yang terlibat dalam penghantaran produk dan/atau peralatan Malaysia ke luar negara (pintu ke pintu), untuk projek luar negara yang dianugerahkan dan dilaksanakan oleh syarikat perkhidmatan Malaysia
Notis Penting
Selaras dengan pembangunan sistem SEF yang baru, pemohon dikehendaki untuk mengemaskini nombor pendaftaran syarikat (ROC) yang terkini dan menetapkannya sebagai "default" ID/ROC bagi akaun bank syarikat. Sila berhubung dengan pihak bank yang telah didaftarkan bagi membolehkan proses pembayaran tuntutan SEF dibuat.
Untuk maklumat lanjut sila hubungi:
Unit Pembangunan PasaranTingkat 2, Menara MATRADE,
Jalan Sultan Haji Ahmad Shah,
50480 Kuala Lumpur, MALAYSIA
Tel: +603-6207 7077
Faks: +603-6203 7252
Emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
- Kategori: Services for Exporters
Announcement
Permohonan Geran Pembangunan Pemasaran (MDG) kini dibuka di MADANI Digital Trade Platform.
Mulai 13 Mac 2025, permohonan Geran Pembangunan Pemasaran (MDG) kini boleh dibuat secara dalam talian melalui MADANI Digital Trade Platform (MDT Platform) di madanitrade.com.
Untuk memohon, anda hanya perlu ke laman web madanitrade.com dan klik butang 'Unlock Digital Trade'. Anda akan dibawa ke halaman Log Masuk/Daftar Akaun di bahagian kanan atas halaman utama.
- Sekiranya anda telah berdaftar, sila log masuk menggunakan emel dan kata laluan anda.
- Sekiranya anda pengguna baharu, sila lengkapkan proses pendaftaran untuk mencipta akaun.
Sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Sekretariat MDG di talian 03-6207 7066 atau emelkan ke Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..
What is MDG?
The Market Development Grant (MDG) is a support initiative in the form of a reimbursable grant. MDG was introduced in 2002 with the objective of assisting exporters in their efforts to promote Malaysian made products or services globally. The lifetime limit of MDG is RM300,000 and it is specifically formulated for Malaysian SME Companies, Professional Service Providers, Trade and Industry Associations, Chambers of Commerce, Professional Bodies and Co-operatives.
[Note: MDG reimbursements are subject to the availability of the government funds]
What activities are eligible for grant funding?
- Participation in International Trade Fairs or Exhibitions held in Malaysia/Overseas
- Participation in Trade & Investment Missions (TIM) or Export Acceleration Missions (EAM)
- Participation in International Conferences Held Overseas
- Listing Fees for Made in Malaysia Products in Supermarkets or Hypermarkets or Retail Centres or Boutique Outlets Located Overseas
- Participation in Virtual International Trade Fairs In Malaysia Or Overseas
- Participation In Business To Business (B2B) Meetings Related To Virtual Trade Investment Missions And Export Acceleration Missions
Who is eligible to claim for MDG? (please refer to MDG Guidelines)
- Small And Medium Enterprises (SMEs)
- Professional Service Providers (Sole Proprietor Or Partnership)
- Trade & Industry Associations, Chambers Of Commerce Or Professional Bodies
- Co-operatives
How do I submit my new application of claims or request for reimbursement of expenses?
All completed applications must be SUBMITTED ONLINE through MATRADE’s website:
Submissions for reimbursements must be:
No |
Promotion Activity |
Submission of Applications |
Physical Event |
||
i. |
Participation in International Trade Fairs or Exhibitions held in Malaysia/ Overseas |
Within 30 calendar days after the last date of event |
ii. |
Participation in Trade & Investment Missions (TIM) or Export Acceleration Missions (EAM) |
|
iii. |
Participation in International Conferences Held Overseas |
|
iv. |
Listing fees in Supermarkets or Hypermarkets or Retail Centres or Boutique Outlets Located Overseas |
Within 30 calendar days after the first day of listing |
v. | International Certification for Exports | Within 30 calendar days after certification approval date |
Virtual Event |
||
i. |
Participation in Virtual International Trade Fairs In Malaysia or Overseas |
Within 30 calendar days from the last date of the event |
ii. |
Participation In Business To Business (B2B) Meetings Related To Virtual Trade Investment Missions And Export Acceleration Missions |
Within 30 calendar days from the last date of the promotion activity |
For more information, please download information as per link below:
Apply MDG Check Disbursed Amount
All enquiries and submission of reports must be sent to:
Market Development Unit
2nd Floor, Menara MATRADE,
Jalan Sultan Haji Ahmad Shah,
50480 Kuala Lumpur, MALAYSIA
Tel: +603-6207 7066
Email:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
- Kategori: Services for Exporters
This User Guide will help you get started and learn more about using our online application in this portal.
Step 1: To access the online application, go to "For Malaysian Exporters" section.
Step 2: At the "For Malaysian Exporters" section page, choose "Online Applications" in the MATRADE Online Services information.
Step 3: Choose the online applications or download the application forms.
- Kategori: Services for Exporters
The Mid-Tier Companies Development Programme (MTCDP) was developed and implemented in 2014. A 9-months, customised programme for export-oriented Mid-Tier Companies (MTCs) in Malaysia, either in manufacturing or services. The ultimate objective of MTCDP is to create a cluster of Malaysian Mid-Tier Companies that are globally competitive and successful as global & regional champions
Mid-Tier Companies (MTCs) and Their Contribution to Malaysia
Based on the study of Malaysia's key economic data in 2021/2022 by Deloitte Consulting, there are approximately 9,000 MTCs in Malaysia which is only 0.8% of all registered companies in Malaysia. However, MTCs employ 16% of the nation’s workforce while contributing 36% of the nation’s GDP.
It is undeniable that mid-tier companies are key drivers of economic growth and productivity. Their capabilities and capacities span various sectors, including manufacturing, services, and technology.
Therefore, supporting and promoting the interests of mid-tier companies is essential to further enhancing the competitiveness and resilience of Malaysia's economy on the global stage.This is a programme for MTCs and high-performing SMEs. As a result, MTCs must meet the following robust & stringent criteria to qualify for the programme:
Wish to apply for Mid-Tier Companies Development Programme?
Register NowThe Government of Malaysia and MATRADE recognise the importance of Malaysia’s MTCs and have established the MTCDP to help MTCs grow their business internationally. This programme will also strengthen the competitiveness of MTCs:
- Grow export market
- Global branding
- Internal growth
- Supply chain
- Productivity & efficiency
- Innovation & new product development
- Financing advisory services
- Industry 4.0
- Smart manufacturing
- Digitalisation
- Automation
- Compliance to sustainability
Major Components of the Programme
The Participants
Download list of MTCFor further information about the programme or if you are interested in applying, please contact us at:
MTCDP Secretariat
2nd Floor, Menara MATRADE,
Jalan Sultan Haji Ahmad Shah,
50480 Kuala Lumpur
Email: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
- Kategori: Services for Exporters
Standards Map ialah alat dalam talian yang dibangunkan oleh Pusat Dagangan Antarabangsa untuk pengeluar, pengeksport dan pembeli bagi meningkatkan peluang bagi pengeluaran dan perdagangan yang mampan.
Standards Map ialah maklumat komprehensif yang boleh dicari dengan lebih daripada 40 maklumat rujukan pengendalian piawaian swasta mengenai lebih 40 piawaian swasta yang beroperasi di lebih 200 negara dan memperakui produk dan perkhidmatan di lebih 60 sektor ekonomi. Ia mengandungi lembaran fakta pantas untuk setiap piawaian yang dirujuk dan pautan kepada lebih daripada 200 kajian akademik, tesis dan kertas penyelidikan. Pengguna boleh menyemak piawaian merentas tema dan kriteria yang sama dan membuat perbandingan.
Alat analisis Standards Map boleh diakses oleh semua pengguna berdaftar. Pendaftaran adalah percuma untuk semua pengguna dari negara membangun.