Pembangunan Pengeksport
  • Pasaran antarabangsa adalah arena yang sangat canggih dan kompetitif. Untuk berkembang maju dalam pasaran ini, pengeksport perlu memenuhi piawaian antarabangsa dari segi teknologi, reka bentuk produk, pembungkusan, piawaian kesihatan dan keselamatan.
  • MATRADE telah memulakan beberapa program untuk membantu syarikat Malaysia melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran untuk menghadapi cabaran dalam bidang global. Ini termasuk program latihan dan khidmat nasihat pelanggan.
Promosi Eksport
  • MATRADE membantu syarikat Malaysia untuk mewujudkan kehadiran mereka di luar negara dan meningkatkan profil mereka di pasaran asing melalui pemacu promosi yang berbeza termasuk penyertaan dalam misi perdagangan, misi pecutan eksport dan pameran perdagangan antarabangsa
  • MATRADE juga menganjurkan program padanan perniagaan untuk syarikat Malaysia dan pengimport asing. Sebagai agensi nasional untuk promosi perdagangan, MATRADE sering menjadi titik rujukan pertama untuk pertanyaan dan lawatan oleh pengimport asing. Peranan agensi adalah untuk memadankan mereka dengan rakan kongsi tempatan yang serasi yang boleh menawarkan produk dan perkhidmatan yang mereka cari
Maklumat Perdagangan & Pasaran
  • MATRADE juga menyebarkan maklumat tepat pada masanya dan relevan serta risikan pasaran untuk memberikan syarikat Malaysia kelebihan daya saing dalam perdagangan antarabangsa.
  • Pengumpulan sumber MATRADE menyediakan syarikat Malaysia maklumat terkini untuk menambah baik peluang eksport. Kami menawarkan kemudahan dan perkhidmatan berikut:
    • Pusat Maklumat Perniagaan
    • Portal MATRADE
    • Eksport Saya
    • Penerbitan
    • Perangkaan Perdagangan
    • Maklumat Pasaran
    • Pemimpin Perdagangan
    • Notis Tender Antarabangsa
Nasihat & Sokongan Perdagangan
  • Memandangkan usahawan dan pengeksport sentiasa memerlukan nasihat terkini, Unit Penasihat Pengeksport di MATRADE memenuhi permintaan ini dengan menyediakan khidmat nasihat am, pasaran dan produk yang tersedia di negara masing-masing dan unit meja produk.