SIAL Paris celebrated its 50th anniversary in 2014, attracting over
155,000 trade visitors from 194 countries. It wasMATRADE’s 11th
year of organising aMalaysia Pavilion in the world’s largest biennial
international food and beverage trade exhibition.
The 34Malaysian companies, of whom 45 per cent were repeat
exhibitors, had a rewarding participation, having generated sales
amounting to RM123.19million.Among the products sourcedwere
palm oil products and palm olein, freeze dried fruit chocolates, Nata
de Coco drinks, juice cordials, lychee drinkwith aloe vera, non-cut
frozenwhole kernel sweetcorn, cocoa powder, canned food, pastes
and spices, tapioca chips, potato crisps and biscuits.
Fine FoodAustralia isAustralia’s leading trade exhibition for the
retail, food service and hospitality industries, held alternately between
Sydney andMelbourne each year.ThiswasMATRADE’s 9th year of
coordinating theMalaysia Pavilion and over 20Malaysian companies
participated in the event.Among the products promoted included
confectioneries, food ingredients, sauces and paste, ready to eat,
frozen food, beverages, palm oil products, food packaging and
machinery.
Companies in theMalaysian Pavilion entertained a total of 1,628
business enquiries andwere rewardedwith sales of RM56.8million.
SIAL, Paris
Fine FoodAustralia,Melbourne
SIAL Paris yangmenyambut ulang tahun ke-50 pada 2014,menarik
lebih 155,000 pelawat perdagangan dari 194 negara. Iamerupakan
tahun ke-11MATRADEmembawa PavilionMalaysia di pameran
perdaganganmakanan danminuman terbesar yang diadakan dua
tahun sekali ini.
Daripada 34 syarikat Malaysia yangmenyertai pameran ini, 45
peratus adalah peserta berulang. Kesemua pesertamemperolehi
penyertaan yangmemuaskan dengan janaan jualan sebanyak
RM123.19 juta.Antara produk yang dijual ialah produk kelapa sawit
dan olein sawit, coklat, buah-buah kering sejuk beku,minumanNata
de Coco, kordial jus,minuman laici dengan lidah buaya, jagungmanis
sejuk beku yang tidak dipotong, serbuk koko,makanan dalam tin, pes
dan rempah, kerepek ubi kayu, kerepek kentang dan biskut.
Fine FoodAustraliamerupakan pameran perdagangan yang
terkemuka di Australia bagi industri runcit, perkhidmatanmakanan
dan hospitaliti. Ia diadakan secara berselang-seli di antara Sydney
danMelbourne setiap tahun. 2014merupakan tahun ke-9MATRADE
menyelaraskan PavilionMalaysia yang telahmenarik penyertaan 20
syarikat Malaysia.Antara produk yang dipromosikan adalah kuih,
bahan-bahanmakanan, sos dan pes,makanan sejuk beku sedia
dimakan,minuman, produkminyak sawit, pembungkusanmakanan
dan jentera.
Syarikat di PavilionMalaysiamenerima sejumlah 1,628 pertanyaan
perniagaan danmenerima ganjaran jualan RM56.8 juta.
20
SYARIKATMALAYSIA /
MALAYSIANCOMPANIES
RM56.8 juta /mil
JUMLAH JUALAN /
TOTAL SALES
RM123.19 juta /mil
34
SYARIKATMALAYSIA /
MALAYSIANCOMPANIES
155,000
PELAWAT /
VISITORS
194
NEGARA /
COUNTRIES
JUMLAH JUALAN /
TOTAL SALES
LAPORANTAHUNAN 2014
Annual Report 2014
SEKTORBERPRESTASI TINGGI
High Performance Sectors
SEIRINGDENGANTRANSFORMASI
In SyncWithTransformation
081