A new programme, Eleganza,was introduced in 2014 to promote
Malaysian designs and the creativity sector through a showcase of
lifestyle products.The products promoted included apparel, footwear,
jewellery, accessories, artworks, decorative items, interior products,
and home furnishing.
Qatar and UAEwere selected as the venues for this showcase as they
are fast becoming centres for luxury goods and potential markets for
style, class and original products from around theworld.
Eleganza inQatar,was held in conjunctionwith the opening ceremony
of theMalaysiaTrade Centre inDoha.
A total of 32 companies participated in the programme for Doha,
Qatar and 23 companies participated in the programme for Dubai,
UAE. KraftanganMalaysia coordinated teh showcase of samples
from 11 companies inDoha.Arising from the 320 businessmeetings
arranged betweenMalaysian participants and potential buyers in
Doha, RM3.51million saleswere generated from creative bags,
artworks & paintings, spa products, interior products and trendy high-
end jewellery.
InDubai, RM12.6million saleswere generated as a result of the 279
businessmeetings arranged between the 23Malaysian companies
and potential buyers. Products that received high interest were
creative bags, ladies footwear and children's apparel.
PERKHIDMATANKREATIF
Eleganza - LifestyleAt Its Best
Satu program baru, Eleganza, telah diperkenalkan pada tahun
2014, sebagai inisiatif untukmenggalakkan eksport perkhidmatan
reka bentuk dan sektor kreativiti Malaysia. Produk-produk yang
dipromosikan adalah pakaian, kasut, barang kemas, aksesori, karya
seni, barangan hiasan, produk dalaman dan kelengkapan rumah.
Qatar dan UAE telah dipilih untuk lokasi penganjuran pameran ini
kerana negara-negara ini adalah pusat untuk baranganmewah dan
merupakan pasaran berpotensi tinggi bagi produk gaya hidup, produk
kelas tinggi dan asli dari merata dunia.
Eleganza di Doha, telah diadakan bersempena denganmajlis
perasmian Pusat PerdaganganMalaysia di Doha.
Sebanyak 32 syarikat telahmenyertai program ini semasa di Doha,
Qatar dan 23 syarikat mengambil bahagian untuk program di Dubai,
UAE. Disamping itu, KraftanganMalaysia telahmenyelaraskan
sampel daripada 11 syarikat untuk pameran di Doha. Hasil daripada
penganjuran 320 pertemuan peniagaan yang diaturkanMATRADE
untuk pesertaMalaysia di Doha, jualan sebanyak RM3.51 juta telah
dijana bagi beg rekaan kreatif, karya seni dan lukisan, produk spa,
produk dalaman serta barang kemasmewah yang terkini.
Di Dubai, sebanyak RM12.6 juta jualan telah dijana hasil daripada
penganjuran pertemuan perniagaan yang diatur antara 23 syarikat
Malaysia dan pembeli yang berpotensi. Produk yang diminati ramai
adalah beg rekaan kreatif, kasut wanita dan pakaian
kanak-kanak.
CREATIVESERVICES
32
23
SYARIKATTELAHMENGAMBILBAHAGIANDALAMPROGRAMKEDOHA /
COMPANIESPARTICIPATED INTHE PROGRAMME FORDOHA
SYARIKATTELAHMENGAMBILBAHAGIANDALAMPROGRAMKEDUBAI /
COMPANIESPARTICIPATED INTHE PROGRAMME FORDUBAI
RM3.51juta /mil
JUMLAH JUALAN /
TOTAL SALES
RM12.6 juta /mil
JUMLAH JUALAN /
TOTAL SALES
LAPORANTAHUNAN 2014
Annual Report 2014
SEKTORBERPRESTASI TINGGI
High Performance Sectors
SEIRINGDENGANTRANSFORMASI
In SyncWithTransformation
086
DOHA, QATAR
DUBAI, UAE