LAPORANTAHUNAN 2014
Annual Report 2014
SEKTORBERPRESTASI TINGGI
High Performance Sectors
SEIRINGDENGANTRANSFORMASI
In SyncWithTransformation
092
MATRADE in an effect to propel Direct Investment Abroad (DIA) had
implemented its Cross-Border Programmewhich is an initiative to
encourageMalaysian companies to go abroad, particularly formarket
penetration or expansion purposes.The activitieswere focused on
emerging and global Greenfieldmarkets aroundASEANmember
countries,Africa, theMiddle East andCentral Asia.
In 2014, 11 cross-border programswere undertaken in Indonesia,
Myanmar,Vietnam,The Philippines,Tatarstan of the Russian
Federation,Tajikistan, Kyrgyz Republic, Kazakhstan, Saudi Arabia,
Qatar, Guinea and Ivory Coast. Locally, promotion programmeswere
held in Kota Kinabalu, Kuching, Kuala Lumpur, Ipoh and Kuantan.
A total of 340Malaysian companies took part in the customised
businessmeetings organisedwhere specific projects and investments
opportunitieswere identified for theMalaysian companies. Further,
a total of 373Malaysian companies took part in the customised
businessmeetings arrangedwith the visiting foreign companies and
overseas business delegations. In addition, 21Malaysian companies
joinedMATRADE’s Cross-Border’s programs specifically on special
overseas projects.
In total,more than 1,000Malaysian companies had directly been
involved in the programs organised byMATRADE on cross-border
initiatives. Investment opportunities and projects identified in the
various countrieswere on infrastructure (highways, ports, airports,
bridges, power generation and telecommunications), education
(capacity building and training), tourism and hospitality development,
healthcare, housing and commercial including new townships
development, Islamic banking and finance aswell as for professional
services (including architectural, engineering services and project
management).
PROGRAM
CROSSBORDER
MATRADE telahmelaksanakan inisiatif Pelaburan Secara Langsung
Di Luar Negara (DIA) melalui usaha pelaburanmerentas sempadan
dalam usaha untukmenggalakkan syarikat Malaysiamenembusi
pasaran luar negara.
ProgramCross Border
ini bertujuan untuk
mengembangkan pasaran eksport Malaysia ke seluruh dunia.Aktiviti
program ini tertumpu kepada pasaran global yang baru dan pasaran
global
green field
yang terdapat di negara anggotaASEAN,Afrika,
Timur Tengah danAsiaTengah.
Pada tahun 2014, 11 program utamamerentas sempadan dan aktiviti
promosi yang lain telah dijalankan di Indonesia,Myanmar,Vietnam,
Filipina,Tatarstan dalam Persekutuan Rusia,Tajikistan, Republik
Kyrgyz, Kazakhstan,Arab Saudi, Qatar, Guinea dan Ivory Coast. Di
dalam negara program promosi juga telah diadakan di Kota Kinabalu,
Kuching, Kuala Lumpur, Ipoh dan Kuantan. Sebanyak 340 syarikat
Malaysia telahmengambil bahagian dalammesyuarat perniagaan
di mana beberapa pertemuan perniagaan telah diatur buat syarikat
Malaysia untukmembincangkan peluang perniagaan projek-projek
yang spesifik.MATRADE juga telahmemadankanwakil projek
antarabangsa dengan syarikat Malaysia dan sejumlah 373 syarikat
Malaysia telahmenyertai mesyuarat perniagaan yang diaturkan
dengan syarikat-syarikat asing tersebut. Sebanyak 21 syarikat
Malaysia telahmengikuti program
Cross Border
MATRADE.
Secara keseluruhan, lebih daripada 1000 syarikat Malaysia telah
terlibat secara langsung dalam programmerentas sempadan
yang dianjurkan olehMATRADE. Inisiatif merentas sempadan ini
membuka peluang pelaburan danmengenalpasti projek-projek di
serata dunia. Projek-projek ini adalah dalam sektor infrastruktur
(lebuh raya, pelabuhan, lapangan terbang, jambatan, penjanaan
kuasa dan telekomunikasi), pendidikan (pembangunan kapasiti
dan latihan), pelancongan dan pembangunan hospitaliti, penjagaan
kesihatan, perumahan dan bangunan komersial, pembangunan
perbandaran baru, perbankan dan perkhidmatan kewangan Islam
serta perkhidmatan professional dalam industri seni bina, kejuteraan
dan pengurusan projek.
CROSSBORDERPROGRAMME