e-Integrity

Summary Oacp 1
Summary Oacp 2
Summary Oacp 3

Pelan Antirasuah MATRADE 2021 - 2025 ini adalah berpandukan Pelan Antirasuah Nasional (NACP) melalui Arahan YAB Perdana Menteri No 1 Tahun 2018 Siri 2, No. 1 2019 berkaitan Pemantapan Governans, Integriti dan Antirasuah Dalam Pengurusan Pentadbiran Kerajaan Malaysia: Pelaksanaan Pelan Antirasuah Organisasi.

Perkara ini juga telah dinyatakan di dalam Pelan Antirasuah Nasional (2019 - 2023) di bawah Strategi 6, perkara 6.2.1 yang mewajibkan semua badan berkanun membangunkan OACP dengan dibantu oleh Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah (GIACC), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Institut Integriti Malaysia (IIM).

Visi

  • Menjadikan Warga MATRADE bebas rasuah dan salah laku;
  • Memastikan Warga MATRADE mengamalkan budaya kerja yang unggul dengan moral dan etika yang kukuh; dan
  • Meningkatkan integriti bagi membendung salah laku dan jenayah rasuah.

Misi

Memperkukuhkan Govenans, Integriti dan Antirasuah Warga MATRADE melalui pematuhan terhadap undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuatkuasa bagi memastikan Warga MATRADE sentiasa berkhidmat secara telus, amanah, bebas rasuah serta proaktif terhadap kehendak pelanggan berdasarkan prinsip ketelusan, integriti dan kebertanggungjawaban.

Matlamat

  • Membudayakan amalan integriti dalam penyampaian perkhidmatan di MATRADE; dan
  • Membangunkan persekitaran kerja yang kondusif dan bebas salah laku bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang cekap, amanah dan berintegriti

Strategi

  • Mempraktikkan Tadbir Urus MATRADE Yang Unggul.
  • Memperkasa Tadbir Urus MATRADE Berdasarkan Pekeliling Yang Berkuatkuasa.
  • Memperkukuhkan Kecekapan Penyampaian Perkhidmatan MATRADE.
  • Pematuhan Kepada Peraturan Kewangan.
  • Memperkasakan Kepatuhan Undang-Undang Dalam Operasi dan Pentadbiran Organisasi.

JK TATAKELOLA 1

JK TATAKELOLA 2

  • MATRADE Almaty
  • MATRADE Bangkok
  • MATRADE Beijing
  • MATRADE Chengdu
  • MATRADE Chennai
  • MATRADE Dubai
  • MATRADE Frankfurt
  • MATRADE Guangzhou
  • MATRADE HCMC
  • MATRADE Hong Kong
  • MATRADE Istanbul
  • MATRADE Jakarta
  • MATRADE Jeddah
  • MATRADE Johannesburg
  • MATRADE Kaherah
  • MATRADE Lagos
  • MATRADE London
  • MATRADE Los Angeles
  • MATRADE Manila
  • MATRADE Melbourne
  • MATRADE Mexico City
  • MATRADE Miami
  • MATRADE Milan
  • MATRADE Moscow
  • MATRADE Mumbai
  • MATRADE New York
  • MATRADE Paris
  • MATRADE Rotterdam
  • MATRADE Santiago
  • MATRADE Shanghai
  • MATRADE Taipei
  • MATRADE Tokyo
  • MATRADE Warsaw
  • MATRADE Yangon

Proses pengauditan yang dijalankan oleh UAD adalah berdasarkan peraturan perakaunan dan kewangan MATRADE, arahan Perbendaharaan, Pekeliling Perbendaharaan dan lain-lain pekeliling berkuatkuasa. Aspek dan skop pengauditan adalah berdasarkan apa yang terkandung di dalam peraturan-peraturan dan pekeliling yang berkuatkuasa . Manakala Unit Integriti menjalankan naziran berdasarkan penekanan skop tadbir urus, integriti dan antirasuah.

contact us banner min


Pengurus Kanan

Unit Integriti MATRADE
Tingkat 2, East Wing, Menara MATRADE
Jalan Sultan Haji Ahmad Shah
 
Emel: integriti[@]matrade.gov.my
 
Talian: 03-6207 7077

bg bannerBox whistleblowing min

WHISTLEBLOWER

MATRADE telah mewujudkan Dasar Pemberi Maklumat (Whistleblower Policy) bagi menyalurkan maklumat kelakuan tidak wajar dan mengesan unsur-unsur salah laku jenayah (penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah), pelanggaran tatakelakuan dan pelanggaran etika organisasi oleh warga MATRADE.

Polisi ini memberi peluang kepada warga MATRADE/ orang awam untuk mendedahkan sebarang kelakuan yang tidak beretika atau penyelewengan melalui berikut:

  • Aduan boleh dibuat dengan hadir ke Unit Integriti MATRADE atau menghubungi
    Pegawai Integriti dan mengemukakan Borang UI/06: Aduan Integriti kepada.

Ketua Unit Integriti MATRADE
Tingkat 2, East Wing, Menara MATRADE
Jalan Sultan Haji Ahmad Shah
50480 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan

atau emel dan sertakan dokumen yang berkenaan kepada
Emel: whistleblower[@]matrade.gov.my


PERLINDUNGAN PEMBERI MAKLUMAT

Pemberi maklumat akan diberi perlindungan di bawah Dasar ini jika pendedahan yang dibuat adalah benar dan jujur. Perlindungan Pemberi Maklumat adalah termaktub di dalam Garis Panduan Pelaksanaan Polisi Pemberi Maklumat MATRADE.

Pemberi Maklumat Perlulah mengemukakan butiran seperti berikut:

  1. Nama;
  2. Jawatan;
  3. Unit/ Bahagian;
  4. Emel, nombor telefon; dan
  5. Alamat

KERAHSIAAN

MATRADE akan mengambil semua langkah yang perlu untuk memastikan identiti dan maklumat peribadi Pemberi Maklumat akan dilindungi pada setiap masa dan disimpan secara rahsia, sehingga ke satu tahap yang munasabah. Maklumat anda adalah selamat.

Melalui National Blue Ocean Strategy (NBOS), Unit Integriti disarankan agar bekerjasama dengan Kementerian/ Jabatan lain untuk menjalankan program/ aktiviti. Perkara ini telah diputuskan oleh YBhg. Tan Sri Dr. Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara melalui Mesyuarat Khas KSN Bersama Ketua Unit Integriti Sektor Awam Bil.1/ 2016.

Tidak boleh. Ini adalah kerana bagi memastikan ketelusan di dalam proses pemilihan tender dan mengelakkan berlakunya conflict of interest. Unit Integriti hanya boleh memberikan nasihat dan pandangan sekiranya diperlukan.

Unit Integriti dan Unit Audit Dalam (UAD) boleh bekerjasama rapat dengan mengesan sebarang loop holes melalui Risk Based Auditing yang dilaksanakan oleh Unit Audit Dalam (UAD). Perkara ini akan memberi kelebihan kepada kedua-dua unit dalam usaha mengekang salah laku rasuah dan tata kelakuan.

Unit Integriti perlu menyemak dan mengkaji ke atas sistem dan prosedur yang sedia ada serta mencadangkan kepada pihak pengurusan untuk mengenalpasti, mengkaji serta membuat pindaan kepada mana-mana dasar dan perundangan serta peraturan yang dapat mengatasi masalah kelemahan, mempertingkatkan kawalan terhadap perlakuan rasuah, penyelewengan, salahguna kuasa dan kelemahan pentadbiran seterusnya dapat menutup ruang dan peluang melalui dasar dan peraturan yang kemas dan tidak longgar.

Antara mekanisme bagi mengekang perbuatan rasuah adalah dengan mengenalpasti bahagian/ unit yang berisiko tinggi untuk berlakunya rasuah Corruption Risk Assessment (CRA), seterusnya merancang untuk menguruskan risiko rasuah melalui Pelaksanaan Corruption Risk Management (CRM).

Unit Integriti tidak melaksanakan tanggungjawab memproses permohonan memiliki tanah kerajaan, memilik saham dan permohonan mengambil bahagian dalam politik tetapi hanya menyimpan rekod berkaitan di bawah fungsi tatatertib.

Tidak. Tugas pengisytiharan harta adalah tugas Unit HRMIS. Unit Integriti hanya perlu memantaunya di bawah fungsi pematuhan.

Unit Integriti perlu menyemak Laporan Ketua Audit Negara dan bekerjasama dengan Unit Audit Dalam (UAD) mengambil tindakan ke atas dapatan Laporan Ketua Audit Negara di organisasi masing- masing bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi. Sekiranya Jawatankuasa Siasatan Khas ditubuhkan hasil dari Laporan Ketua Audit Negara, Unit Integriti akan dilantik sebagai urus setia bagi jawatankuasa tersebut.

Unit Integriti merupakan urus setia bagi Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus (JITU) di Kementerian/ Agensi masing-masing seperti mana yang dinyatakan  dalam Buku Arahan YAB Perdana Menteri No. Tahun 2014 Penubuhan Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus (JITU) rujuk pada Perkara 10 Peranan dan Tanggungjawab Urus Setia Peringkat Kementerian.

Sebagaimana digariskan di dalam Pekelling Perkhidmatan Bil.6 Tahun 2013, Unit Integriti adalah bertanggungjawab dalam melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib. Berdasarkan Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, sebagai urus setia tatatertib Unit Integriti perlu menyediakan dokumen Kertas Pertimbangan Lembaga Tatatertib/ Surcaj mengikut klasifikasi pegawai sehingga kes selesai, melaksanakan fungsi urus setia dan prosedur tatatertib dan surcaj untuk pertimbangan Lembaga Tatatertib dan menguruskan prosiding tatatertib sehingga keputusan Lembaga Tatatertib yang berkaitan.

Tugas tadbir urus adalah satu fungsi teras yang penting dalam pengurusan integriti agensi. Fungsi ini berperanan untuk memastikan tadbir urus terbaik dapat dilaksanakan dalam usaha untuk memperkukuhkan integriti pegawai dan kakitangan di Kementerian/ Agensi/ Jabatan serta menangani isu-isu berkaitan integriti terutamanya perilaku rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa. Secara amnya, tugas tadbir urus adalah mengenalpasti risiko-risiko rasuah dan pelanggaran integriti dalam organisasi serta melaksanakan penambahbaikan sistem dan prosedur organisasi terbabit dalam menangani ruang dan peluang berlakunya rasuah.

Pemantauan ke atas pematuhan undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa di setiap organisasi bagi memastikan tiada ruang dan peluang untuk pegawai dan kakitangan melakukan kesalahan dari segi jenayah mahupun tata kelakuan dan etika.

Memastikan pembudayaan dan pelaksanaan integriti dalam organisasi dapat dicapai, fungsi teras pengukuhan integriti adalah merupakan salah satu tanggungjawab penting Pegawai Unit Integriti di setiap agensi. Unit Integriti bertanggungjawab untuk menyelaras, merancang dan memastikan pelaksanaan program kesedaran dan pendidikan bagi meningkatkan amalan nilai-nilai murni, etika dan integriti pegawai/ kakitangan dan jabatan dijalankan.

Tugas pengesanan ialah mengesan melalui sumber-sumber dalaman atau luaran, salah laku jenayah serta pelanggaran tata kelakuan, etika organisasi manakala tugas pengesahan ialah menjalankan pengesahan maklumat bagi memastika wujudnya asas pelanggaran tata kelakuan dan etika organisasi serta mengemukakan hasil siasatan kepada pihak urus setia tatatertib dan agensi penguatkuasa yang bertanggungjawab bagi tindakan susulan.

Mewujudkan satu saluran aduan yang sistematik untuk menerima aduan-aduan mengenai rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dan tindakan diambil ke atas setiap aduan/maklumat yang diterima.

Usaha kawalan dalaman pengurusan integriti dapat dilaksanakan oleh Unit Integriti berlandaskan enam (6) Fungsi Teras yang digariskan iaitu;

  • Tadbir Urus
  • Pengurusan Aduan
  • Pengukuhan Integriti
  • Pematuhan
  • Pengesanan dan Pengesahan
  • Tatatertib

Unit Integriti bertanggungjawab untuk memantau dan menyelia kesemua agensi di bawah seliaan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan perlu memberi pelaporan terus berkenaan pelaksanaan fungsi Unit Integriti dan sebarang isu kepada Setiausaha Kerajaan Negeri.

Unit Integriti bertanggungjawab untuk memantau dan menyelia kesemua Jabatan dan Agensi di bawah seliaan Kementerian dan perlu memberi pelaporan terus berkenaan pelaksanaan fungsi Unit Integriti dan sebarang isu kepada Ketua Setiausaha Kementerian.

Berdasarkan Pekeliling Bil. 6 tahun 2013, UI perlu melapor perlaksanaan dan aktiviti-aktiviti enam (6) Fungsi Teras UI kepada Bahagian Pengurusan Integriti Agensi (BPIA), SPRM melalui pelaporan berkala menggunakan templat khusus pada setiap empat (4) bulan.

Pegawai yang memegang jawatan dan dilantik sebagai Ketua Unit Integriti (KUI) hendaklah mengikut Program Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) anjuran Pusat Pembangunan Integriti Korporat (CIDC), Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia (MACA).

  • Saiz agensi dan bajet agensi
  • Bilangan maklumat rasuah yang diterima oleh SPRM berkaitan agensi tersebut
  • Bilangan kes yang dituduh oleh SPRM melibatkan warga agensi tersebut
  • Komponen-komponen yang relevan mengikut keperluan semasa

Adalah menjadi tanggungjawab agensi berkenaan untuk memohon waran daripada Jabatan Perkhidmatan Awam untuk memenuhi kehendak struktur Unit Integriti Agensi. Selain itu, Ketua Unit Integriti perlu membahagikan fungsi tugas kepada pegawai supaya memastikan kesemua fungsi teras Unit Integriti dilaksanakan dengan baik.

Picture1

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang bertanggungjawab melaksanakan penarafan risiko agensi bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi menetapkan model Unit Integriti yang bersesuaian. Taraf risiko sesuatu agensi dilaksanakan setiap tiga (3) tahun atau mengikut  keperluan.

Bahagian Pembangunan Organisasi (BPO), Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) yang menentukan struktur Unit Integriti dan mewujudkan perjawatan berdasarkan kepada penarafan risiko agensi dan dasar perjawatan semasa.

Berdasarkan Pekeliling Bil. 6 Tahun 2013, struktur Unit Integriti adalah berada secara terus di bawah Ketua Jabatan iaitu Ketua Setiausaha (KSU) bagi Kementerian, SUK Negeri dan Ketua Pengarah atau CEO bagi badan berkanun atau agensi.

Matlamat dan tujuan adalah sebagai usaha kawalan dalaman agensi dalam pengukuhan pengurusan integrity agensi yang bersandarkan kepada 6 prisip asas Pengurusan UI Sektor Awam di Malaysia iaitu;

  • Struktur UI
  • Undang-undang, peraturan, sistem dan prosedur agensi
  • Nilai dan budaya kerja agensi
  • Pengurusan risiko
  • Pematuhan
  • Kualiti modal insan

Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 6 tahun 2013, kesemua Kementerian , Pejabat Ketua Setiausaha Kerajaan perlu mewujudkan Unit Integriti di peringkat masing-masing.

Bagi Kementerian atau Pejabat Ketua Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) adalah menjadi tanggungjawab untuk memantau pelaksanaan tugas Unit Integriti agensi/ jabatan di bawah seliaannya bagi memastikan bahawa pelaksanaan fungsi Unit Integriti dapat dilaksanakan di tahap optimum.

Satu bahagian di bawah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang berperanan menyelaras pelaksanaan fungsi Unit Integriti. Bahagian ini turut bertanggungjawab untuk menyediakan dasar dan mekanisme pengurusan integriti di agensi sektor swasta awam.

Unit Integriti adalah merujuk kepada satu unit, bahagian atau jabatan di sesebuah organisasi yang melaksanakan enam (6) Fungsi Teras Integriti seperti digariskan di dalam Pekeliling Perkhidmatan Bil. 6 tahun 2013.

Banner e-integrity


Fungsi Unit Integriti

Unit Integriti MATRADE ditubuhkan pada 15 Februari 2016 berdasarkan arahan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6/2013. Unit ini berfungsi sebagai titik fokus dalam menguruskan isu-isu yang berkaitan dengan tadbir urus (governance), integriti dan antirasuah dalam MATRADE.


Enam (6) fungsi Unit Integriti adalah:

1. Tadbir Urus

    • Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan.

2. Pengukuhan Integriti

    • Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam organisasi.

3. Pengesanan & Pengesahan

    • Mengesan dan mengesahkan aduan salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil; dan
    • Melaporkan salahlaku jenayah kepada agensi penguatkuasaan yang bertanggungjawab.

4. Pengurusan Aduan

    • Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan/maklumat mengenai salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi.

5. Pematuhan

    • Memastikan pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa.

6. Tatatertib

    • Melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib.

FAQ UNIT INTEGRITI